Finspångs kommun
Sociala medier
Finspångs kommun och flera av våra verksamheter finns idag på sociala medier. Där kan du kommunicera med oss och ta del av aktuella händelser i kommunen.
Regler för sociala medier
Inlägg, kommentarer och meddelanden besvaras i första hand under kontorstid. Därför kan det dröja ett tag innan du får svar, särskilt om du kontaktar oss på kvällar och helger.
När du kontaktar oss via sociala medier är det viktigt att tänka på att inte skicka känslig information, till exempel personuppgifter. Tänk på att alla kommentarer, inlägg och meddelanden på Finspångs kommuns sidor och konton i sociala medier blir allmänna handlingar vilket innebär att de kan diarieföras.
Inlägg som innehåller personuppgifter kommer att tas bort från våra kanaler för att skydda den personliga intergriteten. Om du har ett känsligt ärende till kommunen rekommenderar vi istället att kontakta oss via telefon, e-post eller brev.
Vi tar även bort inlägg som innehåller:
- Förtal, personliga angrepp eller förolämpningar.
- Hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier.
- Olovliga våldsskildringar eller pornografi.
- Uppmaningar till brott eller utgöra annan brottslig verksamhet.
- Olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.
- Svordomar eller obscena ord.
- Partipolitiska budskap.
- Reklam för produkter och tjänster.
För att Finspångs kommun ska ha en tydlig, enhetlig och trygg närvaro i sociala medier finns tre styrande dokument:
- Riktlinjer: Anger de övergripande reglerna för ansvar, bemötande, tillgänglighet och hantering av personuppgifter och bilder. Den förtydligar också skillnaden mellan privat och professionell användning samt hur olämpliga inlägg ska hanteras.
- Rutinern: Fungerar som ett praktiskt stöd med standardtexter, tips för bemötande, råd om bilder och filmer samt instruktioner för arkivering och gallring.
- Strategi: Beskriver syftet med kommunens närvaro i sociala medier, våra målgrupper, huvudbudskap, tonalitet och hur vi arbetar med innehåll för att stärka dialog, service och varumärke
Via länkarna hittar du Finspångs kommuns riktlinjer, rutiner och strategi för sociala medier i pdf:
När du interagerar med Finspångs kommuns konton på sociala medier, till exempel genom att gilla, kommentera eller skicka meddelanden, behandlas vissa personuppgifter.
Tänk på att våra konton är offentliga. Det du skriver kan läsas av andra. Dela därför inte känsliga personuppgifter via sociala medier.
Varför behandlas personuppgifter?
Finspångs kommun behandlar personuppgifter i syfte att informera om kommunens verksamhet och för att kunna svara på allmänna frågor. Den rättsliga grunden för behandlingen är allmänt intresse.
Vilka uppgifter behandlas?
Personuppgifter som kan behandlas är till exempel användarnamn, profilbild och innehåll i kommentarer eller meddelanden. Uppgifterna uppstår genom din interaktion med våra konton, exempelvis när du gillar, kommenterar eller följer oss.
Uppgifterna kan även användas i anonymiserad form för att samla statistik. Kommunen gör ingen profilering baserat på dessa uppgifter.
Observera att sociala medieplattformar (såsom Facebook, Instagram, X/Twitter och LinkedIn) har egna villkor och rutiner för hur personuppgifter behandlas. Finspångs kommun har inte kontroll över hur dessa företag hanterar dina uppgifter. För mer information, se plattformens egen integritetspolicy.
Överföring till tredje land
Sociala medieplattformar kan lagra personuppgifter på servrar utanför EU/EES (så kallat tredje land), där andra dataskyddsregler gäller. Vi följer de skyddsregler som krävs enligt GDPR, men kommunen kan inte påverka hur plattformarna själva behandlar personuppgifter.
Dina rättigheter
Du har rätt att kontakta Finspångs kommun för att få veta vilka personuppgifter vi har om dig eller för att begära rättelse eller radering. Tänk på att offentlighetsprincipen och arkivlagen kan påverka dessa rättigheter.
Tänk på detta
Dela inte känslig information via våra sociala medier. Har du ett ärende som innehåller känsliga uppgifter. Kontakta kommunen via säkra kontaktvägar i stället, till exempel e-post eller telefon.
Våra officiella kanaler i sociala medier
Finspångs kommun har officiella konton på Facebook, Instagram, Linkedin och YouTube. Här kan du ta del av nyheter och hänga med i vad som händer i Finspångs kommun.
Kommunala verksamheter i sociala medier
Många av våra verksamheter finns idag på sociala medier. Här kan du följa våra verksamheter i deras arbetsvardag.
Relaterad information
Kontakt
Kommunikationsavdelningen
Ledningsstaben
0122-850 00
kommunikation@finspang.se
Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång