Observera!
Detta är en äldre eller arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen inte längre är aktuell.

Note!
This is an older or archived news article, which may mean that the information is no longer current.

Brenäs skola firade 100 år

Fredag 10 juni hade grundskolorna i Finspångs kommun sin årliga skolavslutning. I Brenäs var det extra festlig stämning eftersom skolan firade 100-årsjubileum.

Många samlades för att fira

Jubileet var öppet för alla och det hade samlats många barn, föräldrar, släktingar, lärare och tidigare elever på Brenäs skola för att fira. Cirka 400 personer deltog vid festligheterna.

Invigning med tal och föreställning

Vid invigningen talade bland annat Sara Göransson och Linda Lindström som representanter för Brenäs skol- och förskoleråd och utbildningschef Anders Pantzar. Så här sa Anders Pantzar om att skolan firade 100 år:

- Det är fantastiskt att det erbjudits utbildning i dessa lokaler i 100 år. Det var viktigt för eleverna att få gå i skola för 100 år sedan, och det är viktigt för eleverna även idag. Alla ska ha möjlighet att komma så långt som möjligt på sin kunskapsresa.

Senare visade skolans elever och lärare en föreställning, Skolavslutning anno 1922. Där speglade kläder, rekvisita och lektionens innehåll hur det var att gå på Brenäs skola när den startade för hundra år sedan.

Högtidligt firande med tårtbuffé, brukssextett och lotteri

Efter föreställningen kunde gästerna avnjuta en läcker tårtbuffé till självkostnadspris, till tonerna av Högsjö Brukssextett. Gästerna kunde också se utställningar i skolbyggnaden och förskolehuset, som visade skolans historia. Det fanns också lotteri, bokloppis och chokladhjul att roa sig med. En härlig och högtidlig eftermiddag!

Relaterad information

Robert Abrahamsson