Genom fler praoplatser kan våra unga få rätt förutsättningar i det kommande arbetslivet. Kan ditt företag erbjuda praoplats? Då är du välkommen att fylla i intresseanmälan längst ned på den här sidan.

På bilden syns en kvinnlig lärare som håller undervisning för barn i grundskolan.

I grundskolan får eleverna prova på att vara på en arbetsplats under en period som kallas praktisk arbetslivsorientering (prao). Det är viktigt för skolan att koppla ihop undervisningen med det som händer utanför skolans väggar och förbereda eleverna för arbetslivet. Genom prao får eleverna se hur det är att jobba på riktigt och får lära sig massor som kan vara användbart senare. De kan även upptäcka nya saker om sig själva och vad de är bra på.

Fler praoplatser skapar förutsättningar

Skolans mål är att erbjuda en meningsfull och likvärdig prao med hög kvalitet. För att detta ska kunna genomföras behöver vi kunna erbjuda eleverna en rik variation av praoplatser. Av den anledning söker Finspångs kommuns skolor därför brett efter platser hos arbetsgivare, både privata och offentliga, där elever från högstadiet kan få chansen att upptäcka sin möjliga framtida arbetsplats.

Genom att ge elever chansen att praoa på olika ställen kan vi visa upp olika jobbmöjligheter som finns här i kommunen och runt omkring. Det gäller både inom det privata näringslivet och den kommunala/regionala verksamheten.

Många händer som håller på varandra.

Sammanhängande prao under vårterminen

Under våren 2024 kommer åttondeklassare på Nyhemsskolan att ha två veckors prao, vecka 16 och 17, medan eleverna på Grosvadsskolan kommer att ha sina prao-veckor under vecka 20 och 21. Även elever från Anpassad grundskola kommer att få möjlighet att praoa under våren. Eftersom antalet elever är färre och det finns mer flexibilitet, har inga specifika veckor bestämts ännu.

Om du är intresserad av att ge en elev eller flera möjligheten att få erfarenhet av arbetslivet och se hur det är på din arbetsplats, så tveka inte att anmäla ditt intresse. Det finns även möjlighet att gå direkt till vårt praoverktyg Samverka.nu för att där registrera sitt företag och när man kan ta emot praoelever.

Det är viktigt att ni skriver arbetsuppgifter för eleven nedan

Max 6 timmar exklusive lunch (ej innan klockan 6 eller efter klockan 20)

Vad behöver eleven ordna med själv och vad kan eleven eventuellt låna på arbetsplatsen

Alternativ 1: Kan eleven ta med lunch att värma Alternativ 2: Måste eleven äta på närmaste skola Alternativ 3: Bjuder företaget på lunch

Ange det antal elever ni uppskattar att ni kan ta emot per praoperiod.

Om annan än kontaktperson

Studiebesök

Vi vill gärna uppmuntra till att öppna upp för studiebesök på er arbetsplats. Eleverna tycker det är väldigt spännande att få besöka olika företag och se hur det fungerar där. Vi behöver er hjälp för att arrangera studiebesök på olika företag runt om i Finspång, särskilt för elever på låg- och mellanstadiet men även för högstadieelever.

Om ni har några frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta Katarina Stenberg, som är ansvarig för prao. Ni kan nå henne på telefonnummer 0122-85321 eller genom att skicka mejl till katarina.stenberg@finspang.se

Katarina Stenberg
SYV åk F-6, Anpassad grundskola, Anpassad gymnasieskola, Praosamordnare