Nominera årets cykelpendlare 2024

För att uppmuntra fler att cykelpendla och välja ett miljövänligare alternativ utser Finspångs kommun årets cykelpendlare! Nominera dig själv eller någon annan till priset senast 26 maj.

En svart cykel med cykelhjälm på pakethållaren står parkerad i parkmiljö.

Vem kan bli nominerad?

Känner du någon som alltid väljer cykeln i första hand? Någon som cykelpendlar till arbete, skolan eller fritidsaktiviteter? Kanske är det rent av du själv? I såfall kan du bli nominerad till årets cykelpendlare.

Det finns några kriterier som årets cykelpendlare ska uppfylla:

1. Insatserna ska vara utförda av dig som bor i Finspångs kommun.
  2. Årets cykelpendlare ska vara en person som cykelpendlar till och från arbete, skola eller annan sysselsättning större delen av året. Avståndet enkel resa bör vara minst 2 kilometer. Om den nominerade dessutom uppmuntrar fler att cykelpendla, eller på annat sätt förespråkar cykel som transportsätt, vägs detta in i bedömningen.

Hur nominerar jag någon?

För att nominera någon så fyller du i formuläret nedan senast den 26 maj.

Hur utses årets cykelpendlare?

Årets cykelpendlare kommer att utses av en jury som består av miljö- och samhällsbyggnadsrådet, trafikstrateg samt kommunens energi- och klimatrådgivare.

Årets cykelpendlare uppmärksammas 3 juni i samband med cykelns dag på Bergslagstorget i Finspångs centrum.

Relaterad information

Här kan du som är intresserad läsa mera om hur Finspångs kommun arbetar cykelfrämjande

Henrik Widgren
Energi- och klimatrådgivning