Timvikarie inom måltids­service

Är du utbildad kock eller måltidsbiträde, eller har du erfarenhet inom mat och servering? Som timvikarie inom måltidsservice är du med och säker­ställer en smakfull upplevelse för elever, boenden och personal.

Fotot visar två kvinnor klädda i svart. De är i köksmiljö för måltidsservice i Finspångs kommun.

Att vara timvikarie inom måltids­service

Måltidsservice är en avdelning inom sektor sam­hällsbyggnad i Finspångs kommun. Vårt uppdrag är att laga god, näringsrik och hållbar mat som våra gäster vill äta. Vi är även kommunens resurs när det kommer till måltids-, köks- och kostfrågor. Precis som maten strävar vi alltid efter att erbjuda en hög kvalité i vår servicenivå, både inom verksamheten och utanför.

Som timvikarie inom måltidsservice bidrar du till att skapa en kvalitetssäker matupplevelse för skolor, boenden och anställda i Finspångs kommun. Vi söker dig som har intresse för matlagning och som har möjlighet att arbeta dagtid, framförallt vardagar när ordinarie personal inte är på plats eller när verksamheten behöver extra hjälp i köket.

Som timvikarie inom måltidsservice får du ett givande arbete med många fördelar. Här får du möjlighet till bland annat:

• Personlig utveckling och karriärutveckling
  • Flexibla arbetstider
  • Varierande arbetsuppgifter
  • Härliga kollegor
  • Kommunal organisation med bra förmåner

När du arbetar som timvikarie inom måltids­service är du anställd hos Finspåns kommun via bemannings­centralen. Hos bemannings­centralen får du tillgång till tidbokningssystemet Time Care Pool. Där kan du lägga upp till­gänglighet för de dagar du kan arbeta.

När verksamheten har ett behov under de dagar du har angett din tillgänglighet, kan du bli bokad på jobb. Det kan till exempel vara vid sjuk­frånvaro eller när verksamheten har behov av extra personal. Som timvikarie inom måltids­service jobbar du främst dagtid under vardagar, men det kan även bli helgjobb. Ett arbete som timvikarie inom måltidsservice leder ofta vidare till vikariat och tillsvidare­anställning

En dag inom måltids­­service

Ditt uppdrag är att stödja den ordinarie personalen och se till att måltider levereras i enlighet med kommunens kost- och måltidspolicy. Som timvikarie spelar du därför en viktig roll i att skapa en positiv och trygg matupplevelse för kommunens verk­samheter. När du arbetar som timvikarie inom måltids­service har du möjlighet att välja mellan att arbeta som kock eller måltidsbiträde.

• Som kock har du ansvaret att förbereda och tillaga mat, men även utföra andra typer av arbetsuppgifter som förekommer i storkök.
  • Som måltidsbiträde jobbar du med servering, disk, städning och viss matlagning.

Vi erbjuder en trygg intro­duktion

Innan du börjar jobba hos oss får du introduktion och praktisk information som du behöver känna till. Intro­duktionen är viktig för att du ska känna dig trygg och ha rätt förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt. I introduktionen kommer vi bland annat gå igenom:

• hur du bokar och lägger in tillgänglighet
  • inblick i verksamheten
  • information om din anställning

Hur lång introduktionen är beror på vilken erfarenhet och utbildning du har. Om du är ny inom måltids­serivce kan du behöva prova på ett pass innan din introduktion, för att se om det passar dig.

Det här önskar vi från dig

Som timvikarie är det viktigt att du lägger in din tillgänglighet i vårt bokningssystem och svarar på för­frågningar om du vill arbeta eller ej. Du behöver vara flexibel eftersom du kan få för­frågningar om att komma till arbetet med kort framförhållning.

För att klara av de arbetsuppgifter som ingår som timvikarie inom måltidsservice är det positivt om du:

• Har ett stort intresse för mat och service
  • Om du har utbildning och/eller erfarenhet från livsmedelsbranschen
  • Som person har lätt för att samarbeta, är ansvarstagande och kan erbjuda god service
  • Har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift
  • Har grundläggande datorkunskaper

När du arbeter som timvikarie inom måltids­service är det positivt om du kan arbeta på flera av våra kök runt om i kommunen. Vi har arbets­platser i centrala Finspång men även i kommun­ens ytter­områden Hällestad och Rejmyre.

Inom måltidsservice kan du arbeta i kök på förskolor, grundskolor och äldreboenden. Utöver dina kollegor i köket kommer du även bemöta elever, gäster på boenden och personal i olika verksamheter.

Du behöver beställa utdrag från belastningsregistret

För att jobba inom måltidsservice behöver vi få in ett godkänt utdrag från polisens belastnings­register. För att få det behöver du skicka in en begäran om ett utdrag via polisen. På polisens hemsida kan du läsa mer om belastningsregistrer och hur du hämtar blanketten.

kommun@finspang.se